top of page

WEIGH LOSS - AND THE BEAUTY NIGHTMARE BEGINS…

Continuing the flow of my previous experience with unintentional weight loss, this post aims to look at the opposite, unintentional weight gain.

If healthy weight loss is the goal and you are gaining weight and more importantly, more fat, this would be every girl’s nightmare. Especially, if you see yourself getting bigger despite doing the same exercise routine that has worked for years.  

Having uncontrolled weight gain isn’t so bad although you will be frustrated to see the extra pounds on your scale and can’t fit into your clothes. You can do some things to help. But first, some typical factors that lead to your unintentional weight gain.



1. YOUR BODY’S TELLING YOU SOMETHING

Your body is missing some nutrients. Being low in iron, or having vitamin D deficiency, can compromise your immune system, sap your energy levels, or alter your metabolism. Alternatively, you may have and under-active thyroid gland and one of the first symptoms is unexpected weight gain.  So it is important to listen to your body and eat a balanced, whole foods diet. 

2. AGEING   

As we get older, we lose muscle cells and more fat gets stored in our bodies. Muscle is where we burn the most calories in the body, and as muscles slow down in repairing itself and is less efficient at burning energy, the excess turns into fat. Plus, if you eat and drink the same amount as when you were younger and are less physically inactive, your will notice a significant increase in weight.

3. STRESS & LOW MOOD

This is believed to be the most typical reason for unexpected weight gain and also the hardest one to deal with. In my previous post, I said that being exhausted could lead to weight loss, but this condition affects everyone differently.  Some people experience weight gain when stressed and exhausted. A 2010 study in American Journal of Public Health found that people who feel sad and lonely gain weight more quickly than those who report fewer depression-related symptoms. Thus, weight gain from depression makes you feel more depressed, which can lead to further weight gain – a vicious circle. Furthermore, research show that you are more likely to be overweight if you sleep less than 7 hours a day. It’s not clear why, but one theory suggest that sleep-deprived people have reduced levels of leptin, which is the chemical that make you feel full, and higher levels of ghrelin – the hunger stimulating hormone.

IT’S TIME TO WAKE UP

So, to wake up from this nightmare, the recommendation is to create more balance between your work and personal life.  Get up and move! Spend time outdoors.  Have a great tasty vegetable juice to boost energy levels rather than high-calorie sweets or junk food. Vegetable juice not only strengthens your immune system, but also detoxes your mind and body. Fresh healthy juices can also get you in the right direction to change your eating palette and habits.

I would recommend you to think about which ingredients you would like to have for today’s juice rather than struggling with the negative energy in the world


GIẢM CÂN - VÀ CƠN ÁC MỘNG CỦA NỮ GIỚI BẮT ĐẦU…

Tiếp tục câu chuyện của mình trước đây với việc giảm cân không chủ ý, trong bài này tôi sẽ chia sẻ về hiện tượng ngược lại – tăng cân không chủ ý. 

Nếu việc giảm cân lành mạnh là mục tiêu của bạn và bạn đang tăng cân, quan trọng hơn là chất béo nhiều hơn, thì đây chính là cơn ác mộng của mọi cô gái. Đặc biệt, nếu bạn cảm thấy mình mập lên mặc dù vẫn duy trì thói quen ăn uống và tập thể dục trong nhiều năm. 

Tăng cân không kiểm soát không phải điều gì quá tệ mặc dù bạn sẽ bị thất vọng khi thấy số nhảy trên cân tăng lên và quần áo thường ngày không còn vừa nữa. Bạn có thể làm một vài việc để cải thiện tình hình này. Nhưng trước tiên, hãy tìm hiểu một số yếu tố điển hình dẫn tới việc tăng cân không chủ ý.

1. CƠ THỂ ĐANG BÁO CHO BẠN  ĐIỀU GÌ ĐÓ

Cơ thể bạn đang thiếu một số chất dinh dưỡng. Thiếu chất sắt, hoặc vitamin D có thể làm ảnh hưởng tới hệ thống miễn dịch, hao hụt năng lượng cơ thể, hoặc làm thay đổi sự trao đổi chất của bạn. Ngoài ra, có thể tuyến giáp của bạn đang yếu đi và triêu chứng đầu tiên là việc tăng cân bất ngờ. Vì vậy, điều quan trọng là phải lắng nghe cơ thể và có một chế độ ăn cân bằng và đầy đủ. 

2. TUỔI TÁC

Khi già đi, chúng ta mất đi các tế bào cơ và nhiều chất béo hơn được lưu giữ trong cơ thể. Cơ bắp là nơi đốt cháy nhiều calo nhất trong cơ thể, và khi cơ bắp hình thành chậm hơn và kém hiệu quả trong quá trình đốt cháy năng lượng, năng lượng thừa sẽ chuyển hóa thành mỡ. Thêm vào đó, nếu bạn ăn và uống cùng một lượng như khi còn trẻ, và ít hoạt động thể chất hơn, bạn sẽ cảm thấy cân nặng tăng một cách rõ rệt.

3. CĂNG THẲNG & TÂM TRẠNG KHÔNG TỐT

Đây được xem là lý do điển hình nhất cho việc tăng cân bất ngờ và cũng là “thử thách” khó nhất để có thể vượt qua. Ở trong bài viết trước, tôi đã chia sẻ rằng kiệt sức có thể dẫn đến giảm cân, nhưng tình trạng này ảnh hưởng lên mỗi người một khác. Một số người gặp tình trạng tăng cân khi bị căng thẳng hoặc kiệt sức. Một nghiên cứu năm 2010 của trang Tập chí Y tế công cộng cho thấy những người cảm thấy buồn và cô đơn tăng cân nhanh hơn so với những người có ít triệu chứng liên quan tới trầm cảm. Như vậy, tăng cân do căng thẳng sẽ càng làm bạn chán nản hơn, việc này càng dễ dẫn đến việc tăng cân – một vòng tròn luẩn quẩn. Hơn nữa, nghiên cứu cho thấy rằng bạn có khả năng bị thừa cân nếu bạn ngủ ít hơn 7 tiếng mỗi ngày. Việc này chưa được chứng mình rõ ràng, nhưng một giả thuyết cho rằng những người thiếu ngủ có mức leptin thấp, chất này khiến bạn cảm thấy no; và có mức ghrelin cao – hormone kích thích việc thèm ăn.

ĐÃ ĐẾN LÚC TỈNH DẬY

Vì vậy, để thức dậy khỏi cơn ác mộng này, bạn nên cân bằng giữa công việc và cuộc sống cá nhân. Hãy đứng dậy và đi dạo nào! Dành nhiều thời gian ở ngoài trời hơn. Hãy bổ sung một ly nước rau quả tuyệt vời để khuấy động năng lượng của bạn – chứ không phải là đồ ngọt hoặc đồ ăn vặt có hàm lượng calo cao. Nước rau quả không chỉ giúp tăng cường hệ thống miễn dịch, nó còn giúp thanh lọc cơ thể và tâm trí của bạn nữa. Các loại nước ép lành mạnh cũng có thể giúp bạn đi đúng hướng bằng cách thay đổi khẩu vị và thói quen ăn uống của bạn. Tôi khuyên bạn nên suy nghĩ về loại rau củ nào nên có trong nước ép của bạn, hơn là đấu tranh với những năng lượng tiêu cực từ môi trường xung quanh! 



0 comments
bottom of page