© 2018 by Julia P.T. Created with Wix.com

AVOIDING STOMACH ISSUES - TRÁNH NHỮNG BỆNH VỀ DẠ DÀY

Everyday we invest a lot of time looking good, maintaining our social relationships, developing our careers, etc. However, we lose sight of what really helps us achieve these goals - our health. Specifically eating habits which directly contribute to diseases. And stomach issues that affect our quality of living.

Stomach issues affect our digestion and causes pain and discomfort in the abdomen. Whether you feel a mild ache, sharp pains or stomach cramps, stomach issues have several causes including indigestion, food poisoning, appendicitis, and stress.



Typical symptoms for stomach issues:

  • Heartburn

  • Chest Pains

  • Dehydration (you would feel very thirsty due to the loss of fluids and salt in your body)

  • Nausea and/or vomiting

  • Diarrhea

Most stomach issues are not serious and last only a 1-2 days with the above-listed symptoms. Having an unhealthy diet of high fat and sugars or eating unhygienic foods (like street food or meats kept under the sun for a long time) containing bacteria and viruses, can be more serious and have long-term harm. As we get older, our immune system may not respond as quickly and as effectively to the infectious organisms we confront as when we were younger.

For some stomach pain, your doctor may recommend you to wait until the germs or symptoms have run their course as the best treatment. In addition, your doctor may advise you stay away from dairy products, processed foods, oily and fatty foods as well as refrain from eating on the streets.  Most of us have experienced food poisoning with full recovery taking up to 5-7 days.

Some tips to minimize the risk of stomach issues:

  • Make sure the source of your food comes from a safe and clean place

  • Choose the most fresh ingredients when buying food from the market or supermarket

  • Wash and store food with clean water and in the refrigerator as soon as possible, and in good containers so airborne germs and bacteria cannot easily come into contact with your food

  • Prepare and cook food with clean instruments and in a clean environment

  • Wash hands well with soap and water when coming into contact with food


Mỗi ngày, chúng ta đầu tư rất nhiều thời gian vào hình thức bản thân, duy trì các mối quan hệ xã hội, phát triển sự nghiệp. Tuy nhiên, chúng ta quên đi mất cái thực sự giúp chúng ta đạt được các mục tiêu trên - đó là sức khỏe. Cụ thể, thói quen ăn uống ảnh hưởng trực tiếp tới các bệnh tật có thể mắc phải. Và điển hình nhất là các vấn đề về dạ dày, sẽ ảnh hưởng đến chất lượng cuộc sống của chúng ta. 

Các vấn đề dạ dày ảnh hưởng đến tiêu hóa và gây đau cùng khó chịu ở vùng bụng. Cho dù bạn chỉ cảm thấy đau nhẹ, đau nhói hay đau dạ dày, các vấn đề dạ dày có nhiều nguyên nhân, trong đó có chứng khó tiêu, ngộ độc thực phẩm, viêm ruột thừa, và căng thẳng. 


Triệu chứng điểm hình cho các vấn đề dạ dày:

  • Chứng ợ nóng

  • Cảm thấy đau ngực

  • Mất nước (bạn cảm thấy rất khát nước do cơ thể hụt lượng nước và muối)

  • Cảm giác buồn nôn hoặc ói mửa

  • Tiêu chảy 

Hầu hết các vấn đề về dạ dày thường không quá nghiêm trọng và chỉ kéo dài 1-2 ngày với các triệu chứng trên. Có một chế độ ăn uống không lành mạnh với nhiều chất béo và đường, hoặc thức ăn không hợp vệ sinh (như thức ăn đường phố, hoặc thịt phơi dưới ánh nắng mặt trời trong thời gian dài) có chứa vi khuẩn và virus, có thể nghiêm trọng hơn, có thể sẽ gây các hệ lụy nghiêm trọng lâu dài. Khi cơ thể chúng ta già đi, hệ thống miễn dịch suy yếu dần, hoạt động kém hiệu quả hơn so với lúc chúng ta còn trẻ.

Đối với một số cơn đau dạ dày, bác sĩ sẽ khuyên bạn nên đợi cho đến khi các triệu chứng qua đi là cách tốt nhất. Ngoài ra, bác sĩ có thể tư vấn cho bạn nên tránh các sản phẩm từ sữa, thực phẩm chế biến sẵn, chứa nhiều dầu hoặc chất béo, cũng như thức ăn đường phố. Hầu hết chúng ta đều đã ít nhất một lần bị ngộ độc thực phẩm và quá trình phục hồi hoàn toàn mất tới 5-7 ngày. 

Một số lời khuyên để giảm thiểu nguy cơ mắc các bệnh liên quan tới dạ dày:

  • Hãy chắc chắn rằng nguồn thực phẩm của bạn an toàn và sạch sẽ

  • Chọn nguyên liệu tươi ngon nhất

  • Rửa thực phẩm bằng nước sạch, bảo quản trong túi đựng thực phẩm tốt trong ngăn tủ lạnh ngay lập tức để vi trùng và virus trong không khí không thể tiếp xúc với thực phẩm.

  • Chuẩn bị và nấu thức ăn với dụng cụ sạch, trong môi trường sạch sẽ

  • Rửa tay kỹ bằng xà phòng và nước sạch trước khi tiếp xúc với thực phẩm

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black TripAdvisor Icon